Sök:

Sökresultat:

435 Uppsatser om Muntliga övningar - Sida 1 av 29

Muntliga prov i matematik A

I denna aktionsforskning utarbetas, anvÀnds och utvÀrderas en metod för muntliga prov i matematik A. De frÄgor som vi har arbetat utifrÄn gÀller valet av uppgifter, hur sjÀlva genomförandet av ett muntligt prov ska gÄ till samt hur man bedömer det muntliga provet..

Libre : sa?ngteknik i den klassiska genren och instudering av klassiska sa?nger

Projektet har inneburit att o?va klassisk tonbildning och att interpretera fyra sa?nger fra?n den klassiska genren. Fo?r att la?ra ka?nna dessa sa?nger har jag la?st om komposito?rerna samt o?versatt sa?ngtexterna. Fo?rutom obligatorisk litteratur kompletterades projektet med sja?lvbiografin Ro?sten skriven av operasa?ngare Thomas Quasthoff.

Retoriken i svenskÀmnet pÄ gymnasiet : Hur undervisningen kring muntliga framstÀllningar prioriteras och organiseras

Med grund i retorikens Äterkomst i Àmnesplanen för svenskÀmnet pÄ gymnasiet Àr uppsatsens syfte att genomlysa retorikens plats i undervisningen, att undersöka lÀrares förhÄllningssÀtt till och genomförande av undervisning i muntliga framstÀllningar. Syftet har konkretiseras genom de tvÄ frÄgestÀllningarna: Vilket förhÄllningssÀtt uppvisar svensklÀrare pÄ gymnasiet till muntliga framstÀllningar, med avseende pÄ betydelse för elevers betyg och kompetens samt dess relevans i förhÄllande till andra moment i kursen? Hur ser svensklÀrare pÄ organisationen av muntliga framstÀllningar i svenskÀmnet? För att leva upp till syftet och besvara frÄgestÀllningarna har tre halvstrukturerade djupintervjuer genomförts, och dessutom har tvÄ informanter lÀmnat in listor pÄ de begrepp som anvÀnds i undervisningen kring muntliga framstÀllningar. BÄde tidigare forskning och uppsatsens undersökning visar pÄ skilda förhÄllningssÀtt gÀllande muntliga framstÀllningar i svenskÀmnet och dessutom framkommer varierande organisation av undervisningen. Inget enhetligt resultat uppnÄs, istÀllet pÄvisar uppsatsen en bristande konsensus i frÄgan..

InnehÄll av omvÄrdnad i den muntliga rapporten mellan sjuksköterskor

Tidigare studier berör frÀmst funktion, praktik, innehÄll och relevans i den muntliga rapporten. NÀr det gÀller omvÄrdnad i den muntliga rapporten hittades ingen vetenskaplig litteratur. Författarna i den hÀr studien anser att omvÄrdnad Àr lika viktig som medicinen i patientvÄrden. Syftet Àr att belysa omvÄrdnad i den muntliga rapporten mellan sjuksköterskor. En observationsstudie utfördes pÄ sex avdelningar pÄ ett sjukhus i Skaraborg.

Muntliga redovisningar i gymnasieskolan: elevers upplevelser
och tankar kring redovisningar och datorstöd

Detta examensarbete undersöker gymnasieelevers kÀnslor inför och under muntliga redovisningar, samt hur de ser pÄ att anvÀnda datorstöd vid dessa tillfÀllen. En kvantitativ studie genomfördes bland eleverna i de tre Ärskurserna vid ledarskapsprogrammet i LuleÄ gymnasieby. Som underlag har forskning och studier om taltrÀning, muntliga redovisningar och moderna pedagogiska metoder anvÀnts, samt forskning och studier om hur IKT pÄverkar skolan av idag. Resultatet pekade pÄ att medveten inriktning pÄ att trÀna och lÀra om redovisningar och sjÀlvförtroende, IKT-kunskaper samt att anvÀnda Àmnesövergripande arbetssÀtt ger positiva resultat hos eleverna. Studien pekar ocksÄ pÄ att skolledningens underlÄtenhet att tillhandahÄlla datorutrustning av god kvalitet haft negativ pÄverkan pÄ elevernas motivation och möjligheter att tillgodogöra sig utbildning fullt ut..

Eleven som talare : Hur sex lÀrare arbetar med muntliga framstÀllningar i Ärskurs 3

Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ fördjupade kunskaper i hur lÀrare i Ärskurs 3 arbetar med muntliga framstÀllningar och hur de stöttar elever med talÀngslan. Vi har anvÀnt en kvalitativ metod som tillvÀgagÄngssÀtt nÀr vi samlat in vÄrt material. För att samla in vÄrt resultat har vi intervjuat sex lÀrare i Ärskurs 3.I resultatet har det framkommit att de vanligaste metoderna Àr redovisningar efter ett avslutat ÀmnesomrÄde, höglÀsning samt berÀttande. LÀrarna vill fÄ muntliga framstÀllningar till en naturlig del av undervisningen och dÀrför arbetar de mycket med övningar dÀr eleverna fÄr tala utan att vara förberedda. För att eleverna ska utvecklas som talare arbetar de flesta lÀrarna med respons pÄ olika sÀtt.

SprÄkets inverkan pÄ matematikresultatet

Med grund i retorikens Äterkomst i Àmnesplanen för svenskÀmnet pÄ gymnasiet Àr uppsatsens syfte att genomlysa retorikens plats i undervisningen, att undersöka lÀrares förhÄllningssÀtt till och genomförande av undervisning i muntliga framstÀllningar. Syftet har konkretiseras genom de tvÄ frÄgestÀllningarna: Vilket förhÄllningssÀtt uppvisar svensklÀrare pÄ gymnasiet till muntliga framstÀllningar, med avseende pÄ betydelse för elevers betyg och kompetens samt dess relevans i förhÄllande till andra moment i kursen? Hur ser svensklÀrare pÄ organisationen av muntliga framstÀllningar i svenskÀmnet? För att leva upp till syftet och besvara frÄgestÀllningarna har tre halvstrukturerade djupintervjuer genomförts, och dessutom har tvÄ informanter lÀmnat in listor pÄ de begrepp som anvÀnds i undervisningen kring muntliga framstÀllningar. BÄde tidigare forskning och uppsatsens undersökning visar pÄ skilda förhÄllningssÀtt gÀllande muntliga framstÀllningar i svenskÀmnet och dessutom framkommer varierande organisation av undervisningen. Inget enhetligt resultat uppnÄs, istÀllet pÄvisar uppsatsen en bristande konsensus i frÄgan..

Den muntliga fÀrdigheten i moderna sprÄk - dokumentation och bedömning

Dokumentation och bedömning Àr bland de mest aktuella frÄgorna i den svenska skolan idag men kan egentligen den muntliga fÀrdigheten bedömas pÄ samma sÀtt som de andra fÀrdigheterna? Kan alla aspekter av muntlig kommunikation dokumenteras? Den formativa bedömningen och tonvikten pÄ elevens lÀrandeprocess Àr ett krav i lÀraryrket. Syftet med min studie Àr att undersöka hur nÄgra lÀrare pÄ gymnasieskolan dokumenterar och bedömer elevernas muntliga fÀrdighet i moderna sprÄk och hur dokumentationen praktiskt genomförs. Min undersökning genomförs med intervjumetod. HÀr beskrivs vilka svÄrigheter som möter lÀrarna nÀr de dokumenterar och bedömer den muntliga fÀrdigheten i moderna sprÄk. Faktorer som tidsbrist, gruppstorlek, otydliga bedömningsmatriser och bristen pÄ resurser Àr de frÀmsta aspekterna som gör att den muntliga fÀrdigheten dokumenteras och bedöms mindre Àn de andra fÀrdigheterna. För att underlÀtta dokumentation och bedömning föreslÄs i min studie att man arbetar med kamratbedömning eller sjÀlvbedömning dÀr eleverna Àr mer involverade i sitt lÀrande och kan hjÀlpa lÀrarna i dokumentationen och vidare till bedömningen. Dessutom skulle det vara ett positivt stöd med en konkret didaktisk utbildning för lÀrarna i dokumentation och bedömning av den muntliga fÀrdigheten..

Bedömning och betygssÀttning - likvÀrdig, jÀmlik eller olik? En studie av lÀrares bedömning av elevers prestationer pÄ det muntliga delprovet i Nationella provet i Svenska B

Uppsatsen Àr en studie av hur lÀrare bedömer och betygssÀtter elevers muntliga prestationer pÄ den muntliga provdelen i det nationella provet i svenska B. Skolans styrdokument, dÀribland betygskriterier och bedömningsmallar, har som mÄl att styra lÀrarnas arbete med det mÄl- och kriterierelaterade betygssystemet för att proven ska uppnÄ sitt syfte. LÀrarna, de fem informanterna, beskriver i tvÄ olika intervjuer (stimulated recall) hur deras bedömningspraktik ser ut dÄ de försöker uttyda betygskriterierna. I uppsatsen beskrivs och analyseras vad lÀrarna bedömer, hur lÀrarna bedömer samt varför lÀrarna bedömer som de gör. Uppsatsen, som har en kvalitativ ansats, redovisar brister i likvÀrdighet, ojÀmlika bedömningssituationer samt olika bedömningsgrunder nÀr lÀrarna bedömer elevers muntliga prestationer..

Förekomsten av och instÀllningen till muntliga uppgifter i grundskolans Ärskurs 6-9

Syftet med detta examensarbeteÀr att undersöka nÄgra grundskolelÀrares instÀllning till muntliga uppgifter i skolan. Med hjÀlp av intervjuer med fyra idag yrkesverksamma lÀrare i grundskolans Ärskurser 6?9 har jag undersökt i vilken utstrÀckning de införlivar muntlighet i sin undervisning samt hur de muntliga delarna bedöms. Studien tar Àven upp problemet talÀngslan, skillnader mellan lÀrares och elevers tal i klassrummet vad gÀller exempelvis taltid och talets innehÄll samt synen pÄ muntligt kontra skriftligt i skolsammanhang. Det har visat sig skilja i resultaten av de fyra intervjuerna bland annat beroende pÄ hur lÀnge de fyra lÀrarna varit verksamma inom yrket och vilken Ärskurs de undervisar i.

Hur lÀr du dig tala svenska pÄ bÀsta sÀtt? : Fyra kontexter för muntliga övningar

I denna föreliggande uppsats behandlar jag hur inlÀrare i sfi för akademiker upplever muntliga övningar i undervisningen. Som teoretisk förlaga har jag valt att beskriva dialogicitetens betydelse i undervisningssituationer.För att undersöka detta har jag beskrivit fyra olika övningskontexter som jag anvÀnder i min undervisning. UtifrÄn min beskrivning har jag bett inlÀrare att svara pÄ frÄgor i en skriftlig intervju.Hur upplever studerande akademiker den muntliga trÀningen i olika kontexter? Vilka lÀrsituationer gynnar deras talprogression bÀst, tycker de? Det Àr frÄgor som jag inom ramen för denna B-uppsats har rett ut i en mycket begrÀnsad skala.Min studie bygger pÄ kvalitativa intervjuer via mail med kursdeltagare som deltar respektive deltagit i min undervisning. I min lektionsplanering lÀgger jag upp de muntliga övningarna pÄ ett metodiskt och genomtÀnkt sÀtt dÀr en tredjedel av lektionstiden Àr avsatt för muntliga övningar.Resultatet visar en stark korrelation mellan teori och verklighet.

Gymnasieelevers uppfattningar om muntliga prov i kemi

Studien syftar till att utvÀrdera elevers uppfattningar om muntliga prov i gymnasiets första kurs i kemi; kemi 1. En grupp bestÄende av tretton förstaÄrselever genomförde under kursen tvÄ muntliga prov omedelbart i anslutning till motsvarande skriftliga prov. Deras uppfattningar om de muntliga proven som sÄdana, och jÀmfört med de skriftliga, samlades in genom tre enkÀter och tvÄ intervjuer med fyra elever. Studien genomfördes av lÀraren sjÀlv, och betydelsen av detta diskuteras i uppsatsen, samt i huvudsak i enlighet med grundad teori och ett pragmatiskt perspektiv. Data visade att eleverna uppfattade de muntliga proven som goda indikatorer för kunskapsluckor och som goda tillfÀllen för att nÄ djupare förstÄelse för Àmnet, men mindre lÀmpliga för summativ bedömning.

Muntliga aktiviteter i Àmnena svenska och engelska pÄ gymnasiet : En kvalitativ studie kring nÄgra lÀrare och elevers uppfattningar om de muntliga aktiviteterna i undervisningen och bedömningen av dessa.

SammanfattningDenna uppsats behandlar muntlig kommunikation i gymnasieskolans Àmnen svenska och engelska. Kommunikation Àr en central del i alla mÀnniskors liv. Det muntliga Àr utgÄngspunkten i lÀrandet och muntlig kommunikation förekommer mycket mer Àn skriftlig kommunikation i samhÀllet. Skolan Àr en plats dÀr mÀnniskor med olika bakgrund trÀffas och Àr dÀrför en utmÀrkt plats för kommunikation mellan dessa. Kommunikation krÀvs för att respekt och förstÄelse för andra mÀnniskor ska uppstÄ.Det muntliga likstÀlls med det skriftliga i styrdokumenten och muntliga aktiviteter ska enligt styrdokumenten genomföras i Àmnena svenska och engelska pÄ gymnasiet.

Melankolins anatomi - Tankar om en film - dess Àmne och metod

BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs muntlig sprÄkfÀrdighet, lÀsaren fÄr en bild av styrdokumenten samt kursplanen i svenska vad gÀller den muntliga sprÄkfÀrdigheten. I dagens samhÀlle stÀlls det högre krav pÄ att kommunicera, dÀrför belyser vi vikten av att kunna tala för sig.SYFTE:Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i grundskolans svenskundervisning ser pÄ den muntliga sprÄkfÀrdigheten, hur de arbetar med talet i klassrummet samt i vilken utstrÀckning talet ingÄr vid betyg och bedömning.METOD:Intervjuer genomfördes med sju behöriga pedagoger i svenska, Är 4-9, pÄ tre olika skolor.RESULTAT:Resultatet visar att pedagogerna anser att det Àr viktigt att arbeta med den muntliga sprÄkfÀrdigheten, men faktorer som nÀmns som svÄrigheter Àr gruppstorlek, tidsbrist samt vaga mÄl i kursplanen i svenska gÀllande talet..

Vikten av att tala för sig - Om muntlig sprÄkfÀrdighet i skolan

BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs muntlig sprÄkfÀrdighet, lÀsaren fÄr en bild av styrdokumenten samt kursplanen i svenska vad gÀller den muntliga sprÄkfÀrdigheten. I dagens samhÀlle stÀlls det högre krav pÄ att kommunicera, dÀrför belyser vi vikten av att kunna tala för sig.SYFTE:Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i grundskolans svenskundervisning ser pÄ den muntliga sprÄkfÀrdigheten, hur de arbetar med talet i klassrummet samt i vilken utstrÀckning talet ingÄr vid betyg och bedömning.METOD:Intervjuer genomfördes med sju behöriga pedagoger i svenska, Är 4-9, pÄ tre olika skolor.RESULTAT:Resultatet visar att pedagogerna anser att det Àr viktigt att arbeta med den muntliga sprÄkfÀrdigheten, men faktorer som nÀmns som svÄrigheter Àr gruppstorlek, tidsbrist samt vaga mÄl i kursplanen i svenska gÀllande talet..

1 NĂ€sta sida ->